top of page
Poza scriitoruluiMaria Tanasa Roma Tour Guide

Caravaggio & Roma

Operele lui Caravaggio_ Michelangelo Merisi la Roma

Galeria Borghese- Actual în magnifica colecție a cardinalului Scipione Borghese se pot admira 6 (din 12 câte erau la început) picturi ale lui Caravaggio: Bacchus bolnav – în care recunoaștem autoportretul artistului, pictat în 1594 și Tânărul cu coș cu fructe terminat în 1595 , unde reprezintă conceptul efemerității sugestionat de natura moartă; reflectă anii din tinerețea pictorului, când profesa în atelierul artistului Cavalier d'Arpino in Roma. Madonna dei Palafrenieri -1605, a fost comisionat pentru altarul Confrăției Palafrenieri din capela Sf. Ana, din San Pietro- Vatican; refuzat deoarece nu corespundea șabloanelor ideologige de la acea vreme, a fost cumpărat de cardinalul Scipione Borghese. San Girolamo (Gherasim)– comisionat de cardinalui Borghese în 1606, uimerste prin înfățișarea sfântului ca savant și nu ca un penitent. David cu capul lui Goliat , executat cu puțin timp înainte de moartea sa, cca 1610 poate fi citit ca o marturisire a lui Caravaggio, dupa 4 ani de fugă pentru a scapa de condamnarea la moarte cauzata de uciderea acidentală a unui rival , în care recunoaștem autoportretul artistului în capul tăiat al gigantului. San Giovanni Battista- Sf. Ion Botezatorul surprins într-o variantă introspectivă, după cum evidențiază carnea slabă și decorul umbrit al peisajului, pictat în 1610.

Cazinoul Ludovisi- Construit în 1662 de cardinalul Ludovico Ludovisi, în Sala dell’Aurora celebră pentru fresca lui Guercino, unde Aurora zboară într-un car și împrăștiind flori pe pământ; admirăm pe bolta mică a dressingului laboratorului alchimic singura pictură în ulei pe perete executata de Caravaggio, care il înfățișează pe Jupiter, Neptun și Pluto – fresca realizată în 1597cca- admirăm în partea de sus pe Jupiter cu vulturul, dedesubt Neptun cu tridentul și calul de mare cu picioare palmate și Pluto cu teribilul câine cu 3 capete- Cerber, realizate într-o frapantă perspectiva “cu susul în jos”.

Palatul Barberini prezintă un aspect cronologic și reprezentativ al principalelor școli de pictură din secolul al XIII-lea până în secolul al XVIII-lea; aici admirăm 3 lucrări ale lui Caravaggio: Narcis , pictat în 1599 ,oferă o schemă compozițională fără precedent a mitului clasic, perfect potrivită poveștii tânărului vânător care se îndrăgostește de propria sa imagine reflectată în apă. Judith și Holofernes -1599 uimitor pentru abilitatea cu care Caravaggio redă contrastul puternic dintre lumină și umbră, reprezintă o scenă din Vechiul Testament, în care Judith, o tânără văduvă evreică, își salvează poporul de asediul inamic al armatei asiriene. Unică și fără precedent este lumina care evidențiază detalii groaznice ale momentului crucial. Sfântul Francisc în meditație 1607 cca, pivtură găsită în 1968 în biserica San Pietro în Carpineto Romano.

Galeria Doria Pamphilj- păstrează una dintre cele mai mari colecții private de artă din Roma, unde se poate admira Magdalena pocaită - pictură tenminata în 1595 de Caravaggio ce o redă pe Maria Magdalena într-o încăpere goală iluminată mistic din înalt, aşezată pe un scaun cu bijuteriile abandonate și recipientul cu ulei. Odihna în fuga în Egipt - 1596 un sublim și unic peisaj ce acaptiveaza prin luminozitatea difuză și în atmosfera de liniștea rurală a compoziției ce crează cadrul ideal pentru dialogul perfect între uman și divin, care anticipează contrastul lucrărilor viitoare între lumină și umbră: frumusețea ideală a îngerului ce cânta la vioară este subliniată de realismul viu a chipului lui Iosif și de chipul suav al Fecioarei Maria adormită cu Pruncul Isus în brațe. p.s.-notele de pe partitură urmează un motet scris în 1519 de compozitorul flamand Noel Bauldewijn pe un text preluat din Cântarea Cântărilor, ale cărui prime șase versuri sunt dedicate Madonei.

Muzeele Capitoline- primul muzeu din lume, fondat în 1471 prin donația făcut de Papa Sixtus al IV-lea poporului roman, a unui nucleu de sculpturi în bronz, printre care faimoasa lupoaică etruscă, Spinario și capul lui Constantin , aici admirăm 2 picturi ale lui Caravaggio: La buona ventura -Norucul- pictat în 1595 de artist, ce reprezintî o scenă a vieții de zi cu zi, în care un tânăr țigan, cu pretextul că citește în palmă, sustrage pe furiș inelulde pe degetul tânărului nobil naiv și San Giovanni Battista -Ion Botezatorul terminat în 1603, în care se remarca licențialitatea subtilă a subiectului, care pare mai mult păgână decât religioasă, cu o poziție ce imită pe ca a tinerilor nuzi a lui Michelangelo de pe bolta din Capela Sixtină.

Biserica San Luigi dei Francesi- ciclul dedicat vieții Sf. Matei pictat de Caravaggio între 1599 și 1602 pentru capela cardinalului Mathieu Cointrel, unde reprezinta Martiriul Sfântului Matei - corpul rănit cazut la pământ, ținut cu putere de asasin gata să dea lovitura fatală, erumpe într-o lumina revelatoare intensificată de țipătul băiețelului care fuge îngrozit, iar în umbra colțul din stânga se ditinge chipul plin de compasiune a artistului. Vocația Sfântului Matei – în care lumina direcționează privirea, de la dreapta la stânga, de la gestul de invitație al lui Hristos către cel al lui Matei care răspunde chemării- este în același timp lumină simbolică, ca har divin care intră în viața de zi cu zi și aduce mântuire. Sfântului Matei și a Îngerului,- unde Sfântul nu are înfățișarea unui țăran analfabet, ci a unui cărturar, inspirat de înger.

Biserica Sant’Agostino- situata la doi pasi de Piața Navona, biserica păstrează celebra Madonna dei Pellegrini – completat în 1606 de Caravaggio, care înlocuiește iconografia tradițională a Madonei în zbor cu casa în care s-a născut Iisus; aici frapează realitatea ușii unei case cu un zid prăbușit, iar aspectul realist al pelerinilor cu piciorele prafuite contrastează cu frumusețea personajelor divine.

Biserica Santa Maria del Popolo- pe pereții laterali ai capelei Cerasi sunt ConvertireaSfântului Pavel -1600 și Martiriul Sfântului Petru -1601 ; retabloul înfățișând Adormirea Maicii Domnului, este opera lui Annibale Carracci. Ambele scene au loc în prim-plan, ieșind din întuneric, se evidențiază o structură complexă, așezată pe intersecția mai multor diagonale, alcătuiește Mucenicia Sfântului Petru, în chipul căruia parcă recunoaștem modelul Sfântului Matei și al îngerului pe care tocmai l-am văzut. Torționarii preiau umanitatea muncitorilor necalificați, care nu acționează cu cruzime, sunt oameni mai degrabă simpli prinși în muncă grea. Extraordinar de inovatoare pentru interpretarea iconografică este Convertirea Sfântului Pavel: evenimentul miraculos nu are loc de-a lungul drumului spre Damasc, ci într-un grajd în interiorul căruia stă calul și pe pământ, cu brațele larg deschise, el este sfântul Pavel în actul de a primi simbolul luminos al harului divin.

Pinacoteca Muzeelor Vaticanului- Depoziția corpului lui Isis Hristos realizată de Caravaggio între anii 1600-1604 pentru o capela de familie din biserica Santa Maria in Vallicella este considerată una dintre capodoperele lui Caravaggio. În 1797, așazisa confiscare a lui Napoleon decisă în tratatul de la Tolentino, lucrarea a fost dusă la Paris unde a rămas timp de aproximativ douăzeci de ani, iar în 1816 când a fost stabilită restituirea a devenit parte din Galeria Vaticanului. Avanpremiera iconocgrafiei este firul epic în care îl vedem pe Isus Hristos coborât în ​​mormânt de Nicodim și Ioan de pe placa de marmură destinată ritualurilor funerare. În spatele gesturile și fețele celor care au fost martorii Patimii: gestul disperat al brațelor către cer ale Mariei din Cleopa, lacrimile Mariei Magdalena , Maica Domnului cu chipul împietrit de durere și Ioan, care atinge trupul lui Isus Hristos pentru ultima oară.

Galeria Corsini- păstrează San Giovanni Battista –Sf. Ion Botezătorul-1604-1606, a cărui atribuire a fost mult timp subiect de dezbatere. Atenția este concentrată asupra libertății lui Caravaggio de a rupe iconografia tradițională: blana de cămilă cu care este identificat sfântul este absentă, abia se văde vasul referitor la botezul lui Iisus, iar crucea este aproape ascunsă la marginea tabloului, iar Sfântul Ioan este semigol, fără barbă, acoperit de o mantie roșie.

S. Maria Immacolata- biserica calugărilor cappuccini- Tabloul Sf. Francisc în meditație sau Sf. Francisc vorbind cu un craniu, databil între 1605 și 1606, reprezintă o sinteză a experiențelor pictorului și conturează inspirația clar contrareformistă a misticului iezuit care va fi adoptată de capucinii franciscani. În tabloul lui Caravaggio vedem reprezentarea Sf. Francisc în meditație cu un craniu cu hainele peticite în fața unui buștean tăiat pe care se sprijină o cruce din două scânduri simple, lumina care evidențiază tonuri roșii- albăstre pe nas și urechi, care induce sezonul iernii și gerul din interiorul peșterii, pe capul Sfântului vedem o aureolă subtilă, destul de rar întâlnită în picturile religioase ale lui Caravaggio.

Caravaggio- Michelangelo Merisi s-a născut la Milano la 29 septembrie 1571, de ziua Sf. Arhanghel Mihail, la 13 ani începe ucenicia în atelierul lui Simone Peterzano, discepol a lui Tițiano. Vine la Roma în 1592 unde preferă tavernele și mahalalele, iar pentru început profeseză în atelierul artistului Cavalier d’Arpino, unde cu preponderență pictează flori și fructe; aici este remarcat de cardinalul Francesco del Monte, viitorul său protector, care îi va deschide porțile colecționarilor. Naturalismul prezent în Noroc -1593-1594 și în Tânărul cu un coș de fructe -1593-1595 arată că modul de pictură al lui Caravaggio este empiric, accentuat de folosirea oglinzii precum camera optică. Cardinalul del Monte îl încurajează și îl găzduiește la Palazzo Madama. În 1600 a primit prima sa mare comandă: decorarea capelei Cardinalului Contarelli, din biserica San Luigi dei Francesi- aici a realizat cele două picturi laterale ale capelei, Martiriul -1599-1600 și Vocația Sfântului Matei -1599-1600, și retabloul, Sfântul Matei și Îngerul-1602. Sunt scene de un realism cutremurător, în care personaje din viața de zi cu zi întâlnite fregvent de artist în ambientele ambigue ce le fregventa sunt pictate la limita prozaicului ducând aproape de fiecare dată până la scandal. Dar adevărata revoluție stă în lumină: teatrală, dramatică, simbolică. Sunt anii in Care Michelangelo Merisi_Caravaggio cunoaște succesul., kiar monseniorul Cerasi i-a comandat două pânze pentru capela familiei din Santa Maria del Popolo: Răstignirea Sfântului Petru -1600-1601 și Convertirea Sfântului Pavel -1600-1601. Renumitele picturi pentru familia Mattei aparțin acestei perioade: San Giovanni Battista -1602-1603 de la Galeria Muzeelor Capitoline și Cina de la Emaus -1601 la National Gallery din Londra. Pentru biserica Sant’Agostino a pictat Madonna dei Pellegrini, destinată să provoace scandal pentru acele picioare murdare din prim plan.

Faima și succesul cresc cu rapiditate, dar ascensiunea va fi curmat brusc în 1606 când un joc se transformă într-un duel, iar Caravaggio este rănit, dar din nefericire rivalul său moare și așa începe evadarea, fuge din Roma, procesul în lipsă îl condamnă la moarte. Timp de patru ani a rătăcit de-a lungul coastelor Mediteranei, lăsând capodopere la fiecare popas: cele șapte lucrări de iertare din care se evidențiază -1606-1607 la Napoli, Tăierea capului Sfântului Ioan Botezătorul -1608, singurul tablou semnat din Malta, Învierea lui Lazăr -1608-1609, la Messina. În 1610 a murit singur, la doar 39 de ani, la un pas de grație, lovit de febră, pe țărmul mării Tirene, pe plaja din Porto Ercole, iar astăzi istoricii artei îl consideră artistul cu viața sbuciumată care a inventat realismul în Artă.

178 afișări0 comentarii

Postări recente

Afișează-le pe toate

Michelangelo în Roma- opere

Miclelangelo & Roma 1.Pietatea din Bazilica Sf.Petru-Vatican –cei ce îl iubesc pe artistul divin- Michelangelo Buonarroti știu prea bine...

Arhiva Secretă a Vaticanului

Omul dintotdeuna a fost atras de mister, iar faptul că arhiva Vaticanului se numea <secreata> a generat dea lungul timpului vânători de...

Comments


bottom of page