Michelangelo în Roma- opere

Actualizată în: 21 mai

Miclelangelo & Roma 1.Pietatea din Bazilica Sf.Petru-Vatican –cei ce îl iubesc pe artistul divin- Michelangelo Buonarroti știu prea bine ca cea dintâi operă ce a realizato în Roma este Pietatea, conservată în biserica Sf. Petru din Vatican, o capodoperă cunoscută cu numele de Pietatea Vaticanului. Michelangelo a sculptat acestă minunată capodoperă între 23 și 24 de ani -1498-1499, operă prin care devine unul dintre cei mai importanți artiștide la acea vreme care depășește iscusința și măiestria sculptorilor antici greci . Detaliile anatomice perfect sculptate, tinerețea simbolică a Maicii Domnului și complexa expresivitate ce o emană chipul ei suav, voalurile bogate ale hainelor, naturalețea trupurilor... și mai presus de toate detaliile ascunse privitorului de rând, sunt redate cu o pricepere extraordinară pe marmură albă de carara, iar Michelangelo mereu mergea în cariera de marmură personal pentru a supravechea tăiare blocurilor de piatra menite să devina sub mainile lui iscusite și miraculoase perfecte capodopere. Durerea Mariei este cuprinsă în expresia tristeță a chipului tânăr, frumos și delicat, simbol al purității etrne.

Pietatea este singura statuie semnată de Michelangelo- spune că după ce a a auzit într-o seară un grup de persoane care au atribuit lucrarea unui un alt artist, a decis să-și graveze numele pe banda din jurul bustului Fecioarei Maria. 2. Capela Sixtină- Capela, cu hramul Adormirea Maicii Domnului, a fost construită între 1475 și 1480, din dorința papei Sixtus IV della Rovere, proiectul arhitectonic al Capelei Magna a fost redat de Giovannino de Dolci, iar Baccio Pontelli a construito . De la bun început a fost sediul unde se ținea Conclavul și ceremonii importante. În 1506 o alunecare de teren a cauzat o lungă și profundă fisură pe bolta capelei, pe care artistul Piermatteo d'Amelia a pictat un cer cu stele, iar papa Iulius al II-lea della Rovere la chemat pe Michelangelo să repare bolta și să picteze 12 apostoli, dar cum artistula refuzat să facă o temă atât de simplă, a avut mână liberă și a creat cea mai frumoasă geneză din toate timpurile în doar 4 ani -1508 -1512, suspendat pe o schelă de lemn proiectată de el însuși, incovoiat în poziții incomode, adesea doar cu palida lumină unei lumânări, pentru a reliza cea mai mare frescă din lume- primat încă nedepășit de 500 de ani. Scrupulos și perfecționist Michelangelo a revoluționat lumea artei și al tehnicii de execuție, iar Geneza sau Facerea Lumii astăzi este cea mai renumită și admirată operă de artă dîn întreaga lume.

Proiectul de renovare a Capelei Sixtine a fost completat de papa Paolo III Farnese, care l-a însărcinat pe Michelangelo să redea Judecata de apoi sau Apocalipsa în frescă pe peretele altarului , lucrare completată în 5 ani-1536-1541. Artistul Teribil și Divin- Michelangelo reprezinta o impresionantă a Judecată Universală, une proape 400 de persoane, confuze, uimite, agitate și temătoare sunt antrenate într-o mișcare rotatorie generată de brațele lui Isus.

În ianuarie 1564, Conciliul de la Trent a decis ca nudurile simbolice pictate cu măiestrie de Michelangelo să fie acoperite cu voaluri, dar după ultimul restaur acestea au fost eliminate, iar astăzi admirăm opera aproape cum era în original. 3. Domul și Bazilica Sf. Petru Michelangelo a fost arhitectul șef al bisericii Sfântul Petru în ultimii 17 ani din viață 1547-1564, de mâna lui iscusită a fost realizată parte centrală a bisericii și cupola sau domul sau „il Cupolone”, astăzi este unul dintre simbolurile orașului etern Roma și care vă permite să vă bucurați de o priveliște splendidă asupra Romei. 4. Capela Paulina- capela privată a papilor unde Michelangelo a realizat două fresce mari intre anii 1541-1550- convertirea Sfântului Pavel și răstignirea lui Sfântului Petru. 5. Castel Sant’Angelo.-Curtea de Onoare din Castelul Sant’Angelo are pe latul sudic o fereastră elegantă proiectat între 1514 și 1516 de Michelangelo. Lucrarea a fost comandată de papa Medici Leone X, cu ocazia unei transformări radicale a cetăţii într-o somptuoasă reşedinţă papală. Fereastra acționează ca o elevație rafinată a capelei noi a Sfinților Cosma și Damian, protectori ai familiei Medici. 6. Palatul Farnese -Comisionatla începutul sec. XVI de Alessandro Farnese, ce va deveni papa- Paul al III-lea, pentru a atesta măreția propriei familie, clădirea găzduiește acum Ambasada a Franţei şi reprezintă una dintre cele mai impresionante şi elegante palate di Roma. În 1546, proiectul a fost încredințat lui Michelangelo, care a relizat modificări importante sistemului original, introducând elemente arhitecturale și decorative care înviorează impactul estetic general. Michelangelo a ideat și un pod peste Tibru pentru a uni Palatul Farnese cu vila Chigi-Farnesina, din păcate niciodată terminat din cauza costurilor mari, astazi se admiră o partea, cunoscută sub numele de ”Arco dei Farnesi!”, de-a lungul frumoasei străzi antice- Via Giulia. 7. Hristos Purtând Crucea Biserica Santa Maria sopra Minerva construită pe temelia unui templu dedicat zeitei egiptene Iside, păstrează statuia lui Isus Hristos purtând crucea sculptată de Michelangelo, care îl redă pe Isus în picioare, sprijinit de o cruce simboliă- mai mică decât cea dimensiune reală, pe care mântuitorul o privește cu inspirație print-o rotație simbolica a corpului, ca întotdeauna bogat în detalii anatomice. Statuia ce astăzi o admirăm a fost schițată de Michelangelo la Florența în 1518 şi terminat la Roma de elevii săi în 1521.

Hristos, inițial complet gol, după cenzura impusă de Conciliul de la Trent a fost acoperit cu un voal din bronz aurit. 8. Piazza del Campidoglio- Structura actuală spectaculoasă a pieței a fot redată de genialul Michelangelo, care a început lucrările în 1540, au continuat după moartea lui; deasemeni a desenat cordonata scenografică care leagă dealul Capitolium cu Piazza dell’Ara Coeli. Michelangelo modifică fațadele celor 3 Palate pentru a crea porticul pe laturi (Palatul Conservatorilor-dx și Palatul Nou- sx) iar Palatul Senatorio ce închide trapezul prospectiv, dotat cu o scară care duce direct la primul etaj- dă a formă ușor trapezoidală pentru a crea ilizia de spațialitate. Tot de mâna lui Michelangelo a fost desenată baza de marmură pe care este colocată statuia lui Marcus Aurelius- împaratul filozof- redat călare pe cal, simbol al puterii, în centrul unui prețios și simbolic motiv proiectat pe podea- o stea cu douăsprezece colțuri. 9. Mormântul lui Iulius al II-lea -San Pietro in Vincoli -monument funerar al lui Iulius al II-lea, comandat lui Michelangelo de către papa însuși în 1505. O lucrare cu o geneză complexă pe care artistul însuși o va numi „tragedia înmormântării”, a cărei finalizarea îl absoarbe timp de 40 de ani însoţindul în cele mai tumultuoase momente ale vieții, reprezintă experiența omului și a artistului. Cel final este al șaselea proiect revizuit de Michelangelo, după interminabili ani de muncă și negocieri cu familia Rovere. Deoarece papa Iulius II a murit cu 32 de ani înainte de completarea mausoleului este greu de spus dacă a rămas satisfăcut, dar monumentul este totuşi o lucrare de arhitectură extraordinară- impunătoarea și măiestuozitatea lui Moise încatușează un mare și tragic secret. 10. Capela Sforza din Biserica Santa Maria Maggiore- A doua capelă din culoarul stâng, cu hramul Sfintei Maria Assunta, este ultima lucrare arhitectonică, concepută la vârsta de 87 de ani de Michelangelo. Concepția spațiului eliptic, cu bolţi, nervuri şi cupole susţinute de coloane iar pilastrii fac din capela lucrarea anticipatoare a arhitecturii baroc. 11. Biserica Santa Maria degli Angeli - biserica martirilor a fost construită pe structurile Băilor lui Dioclețian, unde Michelamgelo, în 1541 realizează un proiect cu o puternică semnificație religioasă; recuperează tepidariumul, proiectând o cruce greacă cu trei intrări, iar al patrulea braț este încheiat de prezbiteriul absidal. 12. Porta Pia, una din cele 18 porți ale zidului Aurelian, a fost realizatpă în 1561 de Michelangelo ce reprezinte o scenografie impresionantă pentru traseul Străzii Pia, care, în reorganizarea urbană a orașului, leagă palatul papal de la Monte Cavallo - astăzi Quirinale- sediul președenției, cu bazilica extraurbană Sant'Agnese- via Nomentana. Porta Pia a fost teatru a „fisurei istorice”, deschisă de armata italiană în 20 septembrie 1870 care sa concluzionat cu cucerirea orașului Roma, eliberarea de sub dominația papilor și infăptuirea Marii Uniri a Italiei.

Michelangelo Buonarroti s-a născut la 6 martie 1475 în Caprese, un mic oraș din Toscana, primul fiu al lui Ludovico di Leonardo di Buonarroti și al Simoni de Francesca di Neri del Miniato del Sera- familie nobilă din Florenza, dar care se află în dificultate economică la acea vreme, iar la doar șase ani Michelangelo și-a pierdut mama, crescând în acest fel pe lângă familia unui miner din cariera de marmură din Carara.

La 13 ani, în 1488 și-a început ucenicia în atelierul lui Domenico Ghirlandaio, dar talentul extraordinar cu care era dotat îi permit să intre în cercurile erudite ale familiei Medici- Grădina San Marco unde cunoaște pe cei mai iluștri umaniști ai timpului său la curtea lui Lorenzo Magnificul. Grădina San Marco era precum o academie de artă de la acea vreme, iar aici Michelangelo realizează primele statui, cultivă pasiunea poetică fiind încurajat de scriitori și filozofi. Florența a fost atacată în 1494 de Carol VIII iar Michelangelo sa refugiat la Bologna, unde a sculptat unele statui pentru altarul San Domenico ; ajunge pentru prima dată la Roma la 21 de ani și poposește 5 ani-1496-1501, interval in care lasă prima lui sculptură- Pietatea. În martie 1505 a fost chemat la Roma de către Iulius al II-lea, care a comandat propriul său monument funerar. Este începutul unui lung negociat marcat de nenumărate contraste cu pontiful și moștenitorii săi, care se va încheia abia în 1545 odată cu construirea complexuli monument, astăzi în San Pietro in Vincoli- Moise. În mai 1508, după o pauză senzațională și o împăcare cu GiulioII, artistul semnează contractul pentru decorarea bolții Capelei Sixtine, care îl angajează în mod continu până în 1512. El continuă să lucreze la lucrări importante în Florența și, din nou la Roma între 1519 și 1520, lucrează la Cristos cu crucea pentru Bazilica Santa Maria sopra Minerva. În 1534 s-a stabilit definitiv în Roma, pentru a începe lucrările lungi pentru Judecata de Apoi din Capela Sixtină, care au durat până în 1541. Între 1542 și 1550 s-a dedicat frescelor Capelei Pauline și diferitelor proiecte de arhitectură, precum finalizarea Palatului Farnese, amenajarea Campidoglio și lucrările pentru Bazilica Sf. Petru, a cărei construcție a fost comandată de Paul al III-lea în 1547. Afinitatea spirituală cu Vittoria Colonna, Pole Reginald și prietenia cu nobilul Tommaso de 'Cavalieri au marcat multimii ani a lui Michelangelo care lucrează neobosit aproape până în ultimele zile din lunga lui viață de 89 de ani, se stige la 18 februarie 1564 în casa sa din Piazza di Macel de 'Corvi din Roma. Casa unde a murit artistul Divin a fost demolată pentru lucrările de extindere din PiațaVenezia. Îngropat în Biserica Santi XII Apostoli, trupul lui Michelangelo a fost transportat( spun cronicele de la acea vreme că în vara anului 1564 copul lipsit de viață a lui Michelangelo a fost trafugat- tranportat într-o noapte ca marfă) dupa 6 luni la Florența și înmormântat a doua oară în Biserica Santa Croce.

#roma #michelangelo #opere #ghidroma #ghidvatican #romeguide #enjoyrome #visitvatican #bestexperience #bestguideinrome #bestoftheday #divin #artist

67 afișări0 comentarii

Postări recente

Afișează-le pe toate

Operele lui Caravaggio_ Michelangelo Merisi la Roma Galeria Borghese- Actual în magnifica colecție a cardinalului Scipione Borghese se pot admira 6 (din 12 câte erau la început) picturi ale lui Carav

Omul dintotdeuna a fost atras de mister, iar faptul că arhiva Vaticanului se numea <secreata> a generat dea lungul timpului vânători de mistere care văd în cuvântul <secret> ceva ascuns și nu foarte t

Vacanță mult așteptată de fiecare timp de un an de zile cu Green Pass / Covid Certificate poate oferi mai multă siguranță și certitudini importante turiștilor străini, încurajându-le fluxul către Ital